Fokuspod: Hvorfor måtte Jesus dø?

FokusPod
FokusPod
Fokuspod: Hvorfor måtte Jesus dø?
Loading
/

FokusPod er den digitale versjonen av Fokuskveld, som er en fast programpost i St. Jakob. Fokuskveld er noen utvalgte torsdager i løpet av et semester, hvor en av prestene i St. Jakob innleder på et tema, og deretter åpnes det for en samtale i Kafé Jakob.

I denne FokusPoden er temaet: «Hvorfor måtte Jesus dø?». Øyvin Rudolf går ikke igjennom alle mulige svar på dette spørsmålet, men går heller i dybden på et par perspektiver. Disse perspektivene tar utgangspunkt i Markusevangeliet og bruker historieforskning for å forstå hvilke dybder som ligger i Langfredagstekstene. Så om du synes historiske fakta om Romerriket og Jødedom rundt år 30 er interessant, om du synes teologi er spennende, eller du har lyst til å vite litt mer om hvorfor påsken blir feiret i alle verdens land; Da er denne podden vel verdt å lytte til!

Nedenfor vil du finne bilder som illustrerer det som blir tatt opp i FokusPoden.

Tempelet i Jerusalem, slik det så ut før det ble ødelagt i år 70 e.kr.
Her beskrives de forskjellige «ringene» innover i tempelet, hvor ulike mennesker var tillat adgang.
Det aller helligste, hvor kun ypperstepresten var tillat adgang, en gang i året. i midten ser vi forhenget, som skjuler Guds hellighet.
På gulvet av Antonia-festningen i Jerusalem har man funnet dette spillebrettet, hugd inn i stein. Spillebrett for kongespillet som romerne spilte.
Bilde av triumftog i Roma. ‘L’Antique Rome’ av Labrousse, publisert 1796
Maleri av James Tissot. Jesus sitt motsatte triumftog.
Arkeologiske utgravninger har funnet nagler som ble brukt til korsfestelse.
En type kors som ble brukt, et såkalt «T-kors».
Romerne brukte forskjellige typer kors. På dette maleriet er et X-kors illustrert.
Det er usikkert hvilket kors Jesus ble korsfestet på. Mest sannsynlig var det et kors som dette, eller et «T-kors».
Arkeologiske utgravninger har faktisk funnet en del av et ankelbein med naglen fra korset fremdeles i. Naglen må ha sittet så godt i at de begravde personen med naglen. Til høyre er funnet og til venstre er rekonstruksjonen av hvordan det så ut opprinnelig.
Alexamenos-graffitien, funnet i Roma fra ca år 200 e.Kr. Det er avbildet et esel (det dummeste dyret) som er korsfestet, med en mann ved siden av. På gresk står det: «Alexamenos tilber sin Gud». Et tidlig eksempel på at tanken på en Gud som ble korsfestet ble latterliggjort og sett på som helt absurd.
Korset gikk fra å være manifestasjonen på bunnpunktet i den menneskelige tilværelse, til å bli et symbol på håp og livets seier over døden.