St. Jakobs visjon

St Jakob kirke er ung kirke – midt i byen.
Dette er vi i det vi realiserer vår visjon:
Vi bygger fellesskap. Vi skaper kultur. Vi søker Gud.

Men hva betyr egentlig dette? Hva legger vi i disse tre setningene og hvordan kommer det til uttrykk i St. Jakob? Det vil jeg forsøke å pakke ut i denne teksten.

Vi bygger fellesskap

Et hovedtrekk ved Jesus i evangeliene er hans evne til å se mennesker og inkludere dem inn i fellesskap med seg. Vi trenger alle å bli sett på den måten Jesus ser oss og vi trenger en plass å høre til og føle oss hjemme. Vi ønsker at St. Jakob skal være en plass hvor unge mennesker finner tilhørighet, trygghet og venner. Derfor er det viktig for oss å bygge små og store fellesskap.

Det store fellesskapet i Jesus kommer tydeligst til uttrykk i gudstjenesten og særlig i nattverden. Vi ønsker at gudstjenesten skal favne bredt blant dem som på ulike måter er tilknyttet St. Jakob. Slik at man der møter folk som til vanlig går på Studentlunsj, St. JaKor, Bølgen, osv. I tillegg knyttes man opp mot det store fellesskapet som den verdensvide Kirken er, gjennom fellesskapet i brød og vin. Det er viktig å bygge forståelsen av at vi hører sammen med alle mennesker på denne kloden, kristne og ikke kristne. Vi har derfor også et ansvar for menneskene som bor langt borte, men som vi like fullt er i fellesskap med.

Kirkekaffen er like viktig som gudstjenesten, og gjennom god kirkekaffe og quiz hver søndag skaper vi en arena hvor det skal være lett å bli kjent med dem man går på gudstjeneste med. Tilknyttet gudstjenesten er det også en rekke frivillig-grupper. Å få bruke sine evner og utvikle seg er en viktig del av det å være menneske. Når vi får gjøre dette sammen, i trygge rammer, blir vi bedre kjent med dem vi går på gudstjeneste med. I tillegg står de frivillige for oppgaver som er fundamentale for gudstjenestelivet i St. Jakob.

Bølgen har malt St. Jakobs logo og visjon på møterommet i andre etasje.

Like viktig som gudstjenesten er imidlertid alt annet program i St. Jakob. Mye av programmet i kirken har fellesskaps-dannelse som et hovedformål. Spillkvelder, turer og bibelgruppe er noen eksempler på dette. Det skal alltid være en enkel måte å bli bedre kjent med menneskene som er i St. Jakob. Samtidig er viktig for oss at man skal ikke måtte kjenne så mange eller gå på gudstjeneste for å være «innenfor» i kirken. Vår tanke er at du er like fullt en del av fellesskapet i St. Jakob om du kommer på studentlunsj, går i koret, lager musikk i studio, leser tekst på gudstjeneste, deltar på klimastreik eller kanskje gjør alt sammen. Heller ikke etnisitet, kjønn, legning eller politiske meninger skal ekskludere fra fellesskapet.

 Slik ønsker vi å være et ekko av Jesu gjerning: Om du ønsker det, hører du til hos oss.

Vi skaper kultur

Vi ønsker å være en kirke som er tilstede i kulturen. Slik Jesus er Gud som trår inn i vår verden og møter oss på hjemmebane, og slik Paulus forkynte inn i kulturene han møtte. Det betyr å ta kulturen som unge mennesker bærer med seg på alvor. Kulturen vi er en del av preger oss, betyr mye for oss og gir oss et språk for våre liv. Samtidig er kulturen og verdenen som omgir oss, noe som er gitt oss i skapelsen. Den vitner da også om skaperen, på sitt vis. Derfor er det naturlig for oss å ta samtidskulturen med inn i kirken. La den prege hvilke aktiviteter vi har, hvilken musikk vi synger i koret, til og med hvordan vi feirer gudstjenestene våre. Slik blir det også tydeligere hvordan evangeliet om Jesus faktisk angår våre liv. Dette er bakgrunnen for at vi har feiret både Coldplay- og Harry Potter-gudstjeneste i St. Jakob.

Fordi vi ser på kultur og vår evne til å uttrykke oss selv som gitt av Gud, er det også naturlig at det får plass i kirken. Vi ønsker å være et hjem for en bredde av unge kultur-uttrykk og en aktør som heier på unge kunstnere. Noen eksempler på dette er studio-mulighetene man finner i kirken, konserter, St. JaKor, Art-Natt og musikken på gudstjenestene.

Samtidig finnes det u-kultur, eller synd – som vi kaller det i kristen tro. Det i verden og oss selv som står imot Guds gode vilje for våre liv. St. Jakob ønsker derfor ikke å være en passiv, ukritisk aktør i kulturbildet i vår verden. Vi ønsker være i kulturen, men samtidig være med og forme kulturen til det bedre. Slik ønsker vi å skape kultur – en kultur som fremelsker det gode i oss, som retter fokuset mot de ekte skattene i et menneskeliv, som tar vare på skaperverket vi er en del av, som hjelper oss å elske Gud og vår neste som oss selv.

Vi har derfor et positivt blikk på kulturen, men samtidig en stor frimodighet på at den kristne tro har noe godt å tilføre alle unges liv og den kulturen som omgir dem.

Vi søker Gud

Fundamentet for alt som skjer i St. Jakob er troen på den treenige Gud og Jesus Kristus som Guds sønn. Når vi da har valgt formuleringen «Vi søker Gud» er det for å tydeliggjøre noen aspekt ved denne troen. Selv om vi har fått Gud fullt ut åpenbart i Jesus Kristus, er Gud et mysterie for oss. Som Paulus sier det: «Nå ser vi i et speil, i en gåte…». Derfor har alle som ønsker å tilnærme seg Gud dette til felles: Vi søker Gud. Ingen av oss har den fulle forståelsen, for «Gud er alltid større» – som kirkefedrene har sagt.

Denne tilnærmingen synes vi er fin, for den skaper fellesskap blant dem som kjenner mest på tvil, dem som kjenner på et nært fellesskap med Jesus, dem som lurer på om Gud kan finnes og dem som kanskje først og fremst er undrende. Vi ønsker at St. Jakob skal være et hjem for alle og at man skal bli møtt på de spørsmålene man har. Om de gjelder tro og vitenskap, hvordan man ber eller hvordan man kan leve tettere på Jesus.

I alt som skjer i St. Jakob vil det være et element av at vi søker Gud. I noen tilfeller er bygget selv symbolbærer. I andre tilfeller markeres det ved en mulighet om tidebønn eller lystenning. Andre arrangementer gir tydeligere rom for fordypning i den kristne tro, som fokuskveld, gudstjeneste og påsketuren til Taizé.

Disse tre setningene utgjør St. Jakobs visjon, men de kan ikke separeres. For ved å bygge fellesskap, så skaper vi samtidig en kultur for hvordan vi lever sammen og vi møter Gud i fellesskapet. Ved å skape kultur så kommer vi tettere sammen og vi ser et glimt av Gud i det vi skaper. Og ved å søke Gud sammen både bygger vi fellesskap og former kulturen rundt oss. De tre målene hører altså sammen.

Hvilke aktiviteter og hva som er St. Jakob er i stadig endring. Fordi vi er ung kirke og det krever en stadig fornyelse, både blant de deltakende og det vi gjør i kirken. Men i alt som skjer i St. Jakob skal man kunne gjenkjenne visjonens tre mål:

Vi bygger fellesskap. Vi skaper kultur. Vi søker Gud.

Hør også FokusPodden hvor Susanne, Trygve og Øyvin Rudolf snakker om St. Jakobs visjon her.